NIEUWSBRIEF KBO REESHOF Nr. 06-2020

ALGEMENE LEDENVERGADERING 2020

Zoals de zaken er op dit moment voorstaan is de planning om de eerder uitgestelde jaarlijkse Algemene Ledenvergadering te houden op vrijdag 25 september 2020. De aanvangstijd is 14.00 uur.

Uiteraard is een en ander afhankelijk van de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus. Ondanks alle beperkingen gaan we toch [proberen er een enigszins feestelijk gebeuren van te malen; gewoon omdat we al zoveel gemist hebben dit afgelopen verenigingsjaar. Nadere details zullen tijdig bekend gemaakt worden.

KBO REESHOF EN HET CORONA VIRUS

De teugels zijn weer wat losser, zij het dat die lossere teugels niet voldoende zijn om de eerder geplande activiteiten, u bekend gesteld via een afzonderlijk schrijven, daadwerkelijk in juni uit te voeren. De “leefregels” van het wijkcentrum Heyhoef en de Driehoek laten ons niet toe enige van onze activiteiten in juni verantwoord uit te voeren.

Het management van genoemde locaties zal zeker trachten om wat meer ruimte te creëren in de maand juli. Medio juni hebben wij weer contact met genoemd management om te bezien of KBO Reeshof enige activiteiten voor de maand juli vast kan leggen. Wij houden u tijdig op de hoogte.

Al met al heel jammer mensen, maar het is de harde realiteit waarbij we ons moeten realiseren dat de gezondheid van onze KBO Reeshof leden de hoogste prioriteit heeft.

Mocht u overigens de behoefte hebben aan een “babbel”, schroom dan niet om een van de volgende telefoonnummers te bellen 06 1892 3388 of 06 1851 3600. Ook kunt u via een e-mailtje uw input kenbaar maken, kb0.reeshof@ziggo.nl

RADIO KRAS UITZENDINGEN VOOR SENIOREN

‘Radio Kras is een nieuw radioprogramma in Noord-Brabant, gemaakt vóór en mét aan huis gekluisterde ‘levensveteranen’. We halen de buitenlucht naar binnen, met persoonlijke verhalen en gepeperde meningen van wakkere ouderen, met cultuur, met de natuur en natuurlijk ook met goede muziek.

Radio Kras is elke week te beluisteren op meerdere regionale radiozenders en overal als podcast (spotify e.d.):

• Den Bosch – elke dinsdag 12.00 – 13.00 op ORVA: Ziggo Tv-kanaal 43

• Breda – elke zondag 9.00 – 10.00 – BredaNU

• Oss, Uden, e.o. – elke zondag 11.00 – 12.00  – MFM

• Eindhoven – elke zondag – 09.00-10,00 Studio40.nl/radio frequenties

Iedere 70-plusser kan verzoeknummers aanvragen via 06-44429763 of mailen naar contact@radiokras.nl

OMGAAN MET DEPRESSIE

9 tips: wat kunt u doen voor iemand met een depressie? (En wat niet).

1 Oordeel niet maar luister

Laat de depressieve persoon praten en vraag naar gedachten. Een depressief persoon schaamt zich voor die gedachten. Veroordeel die niet maar zeg dat die gedachten over zichzelf, anderen en het leven erbij horen. De depressieve persoon is niet zijn gedachten, het zijn ‘slechts’” gedachten. Die horen bij zijn toestand.

2 Wees terughoudend met het geven van adviezen

Adviezen kunnen worden opgevat als een verwijt. Een depressief persoon is niet dom en weet ook wel dat zij/hij bijvoorbeeld moet gaan sporten, maar zij/hij kan het simpelweg niet. Verwacht niet dat adviezen worden opgevolgd, beter om ze niet te geven maar te vragen hoe je kunt helpen.

3 Geef aandacht

Blijf de depressieve persoon uitnodigen voor koffie of andere activiteiten ook al weet je dat zij/hij er geen zin in heeft, verplicht haar/hem niet. Verwacht geen respons en interactie. Een sms’je met ‘hoe gaat het?’ één keer in de week doet ook al goed.

4 Verwacht geen interesse

Een depressief persoon is nergens in geïnteresseerd en is onverschillig. Veroordeel dat niet, hoort bij de depressie, zij/hij vindt het zelf al erg genoeg dat zij/hij zo denkt.

5 Iemand is ziek en is zichzelf niet

Bedenk dat depressie een ziekte is, een depressief persoon is zichzelf niet. Zeg haar/hem dat ook, dat zij/hij depressief is en daardoor alles door een zwarte bril ziet. Probeer haar/hem niet te overtuigen dat de wereld anders is dan dat zij/hij hem ervaart, luister gewoon.

6 Geef uw eigen grenzen aan

Het kan voor jezelf zeer vermoeiend en ingrijpend zijn om met een depressief persoon om te gaan. Een depressief persoon heeft weinig ruimte voor aandacht voor een ander en kan je uitputten. Neem tijd voor jezelf, zoek zo nodig professionele hulp en word geen hulpverlener.

7 Onderneem samen

In een depressie wil je je het liefst terugtrekken en alleen zijn. Blijf stimuleren en uitnodigen om samen activiteiten te ondernemen, stel je hierin niet dwingend op.

8 Zoek professionele hulp

Zeg hem dat zij/hij professionele hulp moet zoeken, dat er therapieën en medicijnen zijn die kunnen ondersteunen. Wees niet dwingend, het moet uit hemzelf komen.

9 Vraag waarmee u kunt helpen

Een depressief persoon heeft vaak moeite met de dagelijkse dingen, boodschappen doen, huishouden, etc. Haar/zijn competenties zijn minder en het interesseert haar/hem gewoon vaak niet. Verwijt haar/hem dat niet; biedt je hulp aan met gepaste terughoudendheid.

SAMEN ZIJN WE STERK